torsdag 8 januari 2009

Neger

Jag hatar ordet neger. Jag hatar det därför att det är ett ord som länge använts för att trycka ner och förminska andra männiksors värde, och som fortfarande gör det. Idag sker det dock inte lika öppet som förr. Förtrycket har blivit mer subtilt.

Min pappa är rasist. Trots att han själv förnekar det, så vet jag att det är så. Han är en av dem som använder ordet neger. Berättar han om något som hänt, som innefattar en mörkhyad människa, så kommer alltid det ordet fram. Jag får ont i magen varje gång jag hör det, och det har jag sagt till honom. Lyssnar han då? Nej.

Nu kanske någon avfärdar mig som "pk-tönt", men det här handlar inte om att vara politiskt korrekt eller inte. Vad man än säger, så kommer det alltid att såra någon. Så är det. Man kan inte hela tiden gå omkring och oroa sig över vad man säger, det funkar inte, men det räcker att man tänker till ibland. Är det nödvändigt att säga det här, och hur stora blir konsekvenserna av det?

Är det nödvändigt, pappa, att ens ha med informationen att personen man pratar om var mörkhyad? Att säga att "det var en neger som.." är som att påstå att den personen skulle vara något annat än en vanlig människa - För det är ju skillnad på om det är en man som gör något och på om det är en neger som gör samma sak.

Neger mer än bara ett ord. Det är ett redskap. Ett redskap få människor klarar att använda på ett harmlöst sätt. Hamnar detta redskap i fel händer, kan det få förödande konsekvenser. Det är ett redskap så starkt, att det kan bryta ner en människa. Det svåra är att det är omöjligt att på förhand veta vem som kan hantera det på rätt sätt och vem som inte kan det. Att försöka använda ordet utan att det gör någon skada är som att balansera på en tunn lina, det är lätt att man tappar balansen. Därför borde man inte ens försöka sig på det.

Det finns de som tror att man genom att säga ordet tillräckligt många gånger kan få bort dess styrka. Att man på så sätt kan avdramatisera det. För det första vill jag säga att det alltid kommer att gå att använda ordet som något nedsättande. Ta ordet kvinna, t.ex. Det är ett ord som används ofta, men som kan bli någonting nedsättande om man vill få det till det. "Men du är ju kvinna, så det är klart att du inte fattar någonting." För det andra så tror jag att ju mer accepterat det blir att säga neger desto mer accepterat blir det att göra skillnad på människor och människor. För visst är det så? Säger man neger så antyder man att det handlar om annat än en människa.

Ibland kan det vara bra att ha med lite extrainformation när man berättar om något, för att lyssnaren helt enkelt ska få lättare att föreställa sig situationen. Att säga att "en kvinna var ute med sin hund, när någon plötsligt cyklade förbi och tog tag i hennes handväska" är inte diskriminerande, för det finns stora genetiska skillnader mellan kvinnor och män. Hade historian istället handlat om en man, så hade man antagligen fokuserat på faktumet att han hade handväska, och inte på att den blev stulen x) but that's something else.

Stora genetiska skillnader mellan mörkhyade och ljushyade finns inte. Jag agerar inte på ett visst sätt bara för att jag råkar vara ljushyad. Sanningen är att det inte är viktigt att ta med information om hudfärg när man pratar om människor, så länge det man pratar om inte direkt handlar om hudfärg. Pratar man om hur slaveriet i USA påverkar dem än idag, så är det klart att man inte kan undvika att ta upp människors hudfärg. Men berättar man om något kul som hände i mataffären, så är det inte försvarbart att säga något som att "en svart man tappade ett äggpaket, och alla ägg gick sönder!" än mindre att säga att det var en neger som gjorde det.

Säga vad man vill för att försöka försvara användningen av detta ord - det håller inte. För det finns få ord som gjort så stor skada, som sårat så många, som ordet neger.

Dave Chapelle påstår att ordet fortsätter att exkludera folk, men att det nu är vita som exkluderas när mörkhyade kallar varandra för niggas.. Men är det nödvändigtvis något dåligt då? Det är ju lite samma som att det är okej för mig att skämtsamt kalla en annan tjej för kärringjävel, men om en man gör det - ja, då är han mansgris xD

Eller att jag kan smutskasta och snacka skit om mina föräldrar, men om DU gör det.. Ja, du kanske fattar vart jag vill komma.

Undrar om det är någon som orkat läsa igenom allt.. Tack i sådana fall.

Inga kommentarer: