onsdag 18 februari 2009

Moral?

Det finns ett mycket stort antal frågor där alla tycker samma (eller iallafall SKA tycka samma). Vi får hela tiden höra att man ska ifrågasätta, men ändå sväljer vi väldigt många så kallade sanningar utan att ens tänka till en extra gång. Det kallas moral. Jag säger kollektiv hjärntvätt.

Testa dig själv. Ville du också att Obama skulle vinna över McCain? Israel, visst är de idioter där borta, ja? "Droger förstör så många" kanske du någongång säger, för att sedan träffa polarna och ta några drinkar på krogen. Oh, och miljön! Det är ju jättehemskt det som händer, tänker du och tar bilen till jobbet. Du är inte unik.

Visst finns det folk som verkligen har stöd för vad de tycker. Folk som inte bara säger, utan även gör, men de är inte många. Tyvärr är alla dessa moralklyschor något som vi blivit påtvingade. I Sverige har man yttrandefrihet, självklart ska man själv få bilda egen uppfattning om saker och ting. Nej.

I de två följande inläggen ska jag berätta varför jag tycker att cannabis och prostituation ska vara lagligt.

3 kommentarer:

Anders Pantzar sa...

I Sverige får du tycka vad du vill, så länge du tycker som alla andra.

Anonym sa...

Coolt, jag tyckte faktiskt inte alls som exemplen :) jag är en fri själ

Maggie sa...

Anders: Precis!

Matilda: Go Matilda! =)