måndag 16 februari 2009

Alkohol - demon på flaska?


När övergår glamour i sunk?

Jag ironiserar ofta över alkohol. Låtsas som att det vore det bästa i världen, lösningen på alla problem. Ja, Matilda, så är det. Jag säger inte att alkoholen inte har sina positiva sidor, men de negativa väger oftast över. Min släkt, hälften polsk, hälften finsk (...), består till stor del av folk som gjort alkoholen till en del av deras vardag. Och nej, deras liv är inte bättre. Problemen bara växer.

Jag hatar att alkohol blivit en sådan stor del av vår kultur. Fest = supa

Det går att vara social och lycklig utan droger. Vägen dit är möjligtvis krångligare, ja, men effekten bra mycket mer långvarig. När man väl lärt sig, så stannar det kvar - utan bakfyllor, ånger, och sug efter ett nästa rus.

Jag menar inte att man måste sluta dricka helt, jag själv har inget emot ett glas då och då (sällan!), men det är dags att sluta glamourisera supandet.

Att vara bakfull efter en fest är normen för dagens ungdomar. Klart alla är bakis dagen efter, och sitter hemma och käkar bakismat (ett ord av många, som den ökande konsumtionen av alkohol gett upphov till), med sprängande huvudvärk.

Vill du dricka - okej, gör det. Men se då till att ingen annan tar skada av ditt handlande. Klarar du inte detta, så ska du låta bli alkoholen.

Så enkelt är det, men ändå inte..

5 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag dricker inte - och har klarat mig utmärkt! =)

Anders Pantzar sa...

Mycket smarta ord. Och jag är lite imponerad över hur pass snabbt du kom på och skrev detta inlägg.

Maggie sa...

Cecilia: Precis, det är dags att sluta se drickandet som en nödvändig del av livet. Det får gärna vara kvar där, men inte dominera så mkt som det gör idag.

Anders: Jo, det är ju (som jag sa till dig för en stund sen) ett mkt aktuellt ämne för mig just nu, så det är inte konstigt att jag har en massa tankar om detta..

Anonym sa...

Säga vad man vill om droger, det är jävligt kul.

Anonym sa...

Jag blir iallafall väldigt väldigt trevlig med alkohol i blodet :)