onsdag 18 februari 2009

Legalisera Cannabis!



Nämen, oj. Blev du förvånad?

Cannabis är inte alls så farligt som många tror. Sluta gapa! Vi tror att cannabis är lika med djävulen för att det är vad som har sagts till oss.

Nu vill jag inte att du tror att jag själv skulle börja knarka, nej, nej. Det skulle jag aldrig göra, för att det är dumt. Men det ansvaret borde väl ändå få ligga på mig, och inte hos samhället? Vill jag knarka, gör jag det. Fastnar jag i ett missbruk, så är det så. Är det verkligen så hemskt?

Sanningen är att verkligheten redan ser så ut, med den lilla skillnaden att man gör skillnad på droger och droger. Sanningen är att allt, precis allt, kan leda till ett beroende.

Sockermissbruk är mycket allvarligt, och skadligt för både den fysiska hälsan och för psyket. Ska vi förbjuda glass och lösgodis?

Dessa är effekterna av långvarigt nyttjande av cannabis:

* I vissa fall kan de som använder höga mängder uppleva känslor av ångest och depression samt bli sjuka.

* Cannabis påverkar förmågan att köra bil.

* Att röka cannabis kan orsaka cancer.

* Under graviditen kan cannabis ha negativ påverkan på fostret.

* Långvarig användning av cannabis kan påverka tänkandet och känslorna.

* I vissa fall kan långvarig användning leda till beroende och missbruk.

* Cannabis kan utlösa en psykos hos människor som är känsliga för det.

(Vissa forskare säger att:

* Cannabis är det första steget till farligare droger.

* Cannabis har negativa effekter på immunförsvaret.

* Cannabis påverkar fruktbarhet/fertilitet.

* Cannabis kan orsaka schizofreni.

* Cannabis leder till apati och att man förlorar intresse för saker och ting.

* Cannabis kan orsaka ilska, speciellt när man försöker sluta använda det.)

Känns det igen? Alla dessa punkter skulle ju lika gärna kunna vara för en drog som faktiskt är laglig: alkohol.

Sedan så har vi ju även tobak, som skulle kunna diskuteras i evigheter..

Våga tycka annorlunda!

http://www.swecan.org/

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=195254

6 kommentarer:

Cecilia sa...

Och du ska prata om att hjärntvätta... Nej, men jag gillar det jag läser. Du har rätt om det med alkohol (nu tänker jag slå två flugor i en smäll och kommentera det om horor). Ang, det så vet jag inte vad jag tycker... Det känns fel.

Anders Pantzar sa...

Först trodde jag att du höll på att övertala oss om att Cannabis är fel. Men så kom Alkoholen och ändrade på allt.

Och ja. Det är ett under egentligen att alkohol tillåts när andra ("mildare") droger förbjuds.

Anonym sa...

Go Magdalena! :D Nu blev jag glad

Maggie sa...

Cecilia: Hehe, okej

Anders: Yes, ett under, ja

Matilda: Tackar! =D

Anonym sa...

Hehe, kul argument, Cannabis borde vara lagligt för alkohol och tobak är lagliga och farliga dvs "Varför kan vi inte legalisera något dåligt när det finns andra dåliga saker?"

Jag som skattebetalare betalar redan för idioter som inte kan hantera alkoholen... vill du lägga ett gäng cannabisrökare på mitt ok också?

Maggie sa...

Dorian Gray: Jag tycker inte att man ska göra skillnad på droger och droger. Redan nu litar man ju på att folk kan ta sitt egna ansvar när det gäller tobak och alkohol, varför skulle folk inte kunna göra det gällande cannabis?

Även om det skulle bli lagligt så tror jag inte att vi automatiskt skulle få fler knarkare, kanske skulle effekten istället bli motsatt?

Jag tror att den som vill knarka inte kommer att låta lagar komma ivägen för det. De enda som kan vinna något på en legalisering är de som inte vill knarka, utan de bara vill ha en mer kontrollerad narkotikahandel.

Jag är väldigt emot droger, men jag förstår att det inte märks i inlägget.. Jag vill bara att man tänker efter lite innan man säger att man tycker något. Är man emot cannabislegalisering för att man verkligen kan stå för det, eller är det för att samhället hjärntvättat oss till att tycka på ett visst sätt?

Långt svar, ja.