lördag 2 augusti 2008

Polen

Polen ar ett valdigt religiost land. Det kommer antagligen inte som en chock, men iallafall.. I Sverige far man tillhoera vilken religion man vill. Visst, diskriminering forekommer, men inte alls i lika stor utstrackning som har i Polen. Har regerar paven, och ar man annat an katolik ses man som "speciell"(pa ett inte alls positivt satt..). Att vara ateist ar en dodssynd.

Katolska kyrkan har en egen radiokanal. Radio Mariya heter den. 24/7 diskussioner om Jesus Kristus, och om hur onda de "icke troende" ar. Ibland lyssnar jag lite pa natterna, och forundras over hur trangsynta dessa manniskor ar.

Som om det inte racker med radiokanalen, sa finns aven en katolsk tv-kanal! Jag undrar hur lang tid det skulle ta for svenskarna att gora uppror om vi ersatte femman med en kanal som bara visar program om Jesus och Guds storhet.

Har ar abort strangt forbjudet, for att allt paven sager ar lag. Jag far ont i magen nar jag ser alla dessa unga mammor som knappt har rad att ta hand om sig sjalv, och som nu aven maste ta hand om fem, sma ungar bara for att paven vill det. Klart att abort helst ska unvikas, men ibland behovs det. Alla har inte rad med preventivmedel, och dessa medel skyddar inte heller alltid. Sedan finns det ju en massa andra omstandigheter, sa som valdtakt, som gor abort till en nodvandighet. Tillhor man de allra fattigaste far man helt "enkelt" avvanja sig fran sex, och se till att inte bli valdtagen. Piece of cake.

Nu har jag ocksa hort nagot som jag verkligen hoppas inte ar sant: En stor del av den Polska regeringen vill forbjuda alla preventivmedel. Som tur ar finns det "roda" som protesterar.

Det finns mer, people. Det finns mer att skriva, men inte mer tid, tyvarr. En annan gang.

Det regnar forresten...

Polen bestar inte av bara daliga saker, det bara kanns sa nar man har hemlangtan...

Lagtryck. Huvudvark. Men jag har det bra anda.

Inga kommentarer: