söndag 7 juni 2009

Demokrati, var?

Jävligt lågt valdeltagande även denna gång. 43.7 % Det är riktigt pinsamt. Och ni som struntat i att rösta som "protest": Va? Tycker ni inte om eu, vill ni inte att eu ska få bestämma allt utan att lyssna på er, så hjälper det väl inte om ni då låter de eupositiva partierna dominera. Bajsmänniskor. Ja, jag är pissed.

+ 10/18 mandat innehas av kvinnor

- Junilistan tappade sina tre mandat, och vänsterpartiet har tappat ett mandat.

Jag tycker att det känns riktigt tryggt att vi ska samarbeta med främlingsfientliga partier om en gemensam asylpolitik. EU blir bara bättre och bättre.

Edit: Okej, ja, jag vet att det inte är färdigräknat exakt vilka kandidater som får mandaten. Lite önsketänkande från min sida, bara

4 kommentarer:

Hiro sa...

tja!

jag lever än, varit lite omotiverad när det gäller bloggande bara. var inte alls nöjd med Aftonbladet bloggs nya bloggplattform o det ihop med att jag haft en sjukt stor tenta härmdagen gjorde att jag försvann tyvärr.

känns som att jag borde börja blogga igen...förslagsvis denna vecka :D

hur är det sj?

// Hiro

Jennifer sa...

äntligen börjar världen ta kvinnor seriöst och till och med lyssna på dem.

Anders Pantzar sa...

Det är väl dags att dra lärdom av det här?: Alla är inte lika intresserade av politik som du.

(Och jag antar att det sista du skrev var sarkasm.. är inte säker dock).

Maggie sa...

Hiro: Ah, jag förstår. Skönt att veta att du lever iaf ^^ Med mig är det bara bra!

Jennifer: Ja, vi försöker ju iallafall här i Sverige, men jag tycker att vi inte försöker tillräckligt.

Anders Pantzar: Och det påstår du vara någonting acceptabelt? Det tycker inte jag. Om du ska vara en del av detta samhälle, har du fanimej också en plikt att engagera dig i hur det utvecklar sig.

Vi har den stora turen att få leva i en demokrati, hur kan man då inte utnyttja de fantastiska rättigheter och möjligheter vi har här?

(Och självklart var det sarkasm. Jag hatar eu.)